2 Vastuullisuudesta PÄÄKIRJOITUS Sana vastuullisuus on muotia yritysten markkinointijargonissa ja poliitikkojen paasaavissa puheissa. Yleensä vastuullisuudella viitataan kaikkeen ylimääräiseen hyvään, jota yritykset ja muut toimijat tekevät tai ovat tekevinään. Nykyisin vastuullisuudesta on tullut niin monimutkainen ja kattava käsite, että sille on pitänyt kehitellä kokonaan uusia alakategorioita ja -termejä. Vastuullisuus on pohjimmiltaan hyvä asia. On tietenkin hyvä, että yritykset pyrkivät toimimaan mahdollisimman kestävällä tavalla niin ympäristön kuin yhteiskunnankin kannalta. Kaikki tämä vastuullisuuspöhinä on kuitenkin aiheuttanut negatiivisia lieveilmiöitä. Tällainen on esimerkiksi viherpesu, jolla tarkoitetaan yrityksen toiminnan tekemistä näennäisesti ympäristöystävälliseksi. Moni yritys ja yhteisö tekee viherpesua tietämättään uskoen toimivansa ympäristön parhaaksi, mutta pahimmillaan aiheuttaen vain suurempia ongelmia. Ongelma on myös se, että harva on oikeasti kiinnostunut toiminnan vaikutuksista ympäristöön ja yhteisöön. Tärkeintä on leima paperissa ja sertifikaatti, jolla voi sitten saada lisää asiakkaita. Kaikesta vastuullisuuspöhinästä on monesti riisuttu pois hyvän tekeminen ja kaikki on alistettu toimijoiden markkinointiorganisaatioiden käyttöön. Meiltä kysytään kaupunkien uudenvuoden ilotulitusten tarjouspyyntöjen yhteydessä, että miten olemme kompensoineet hiilipäästömme. Vastaus on: emme mitenkään. Emme kompensoi päästöjä ostamalla eurooppalaisia päästöoikeuksia markkinoilta aiheuttaen markkinahäiriöitä ja siten siirtämällä paikallista tuotantoa halvempiin maihin. Emme heitä rahaa erilaisille organisaatioille, jotka lupaavat sijoittaa rahat epämääräisiin viherhankkeisiin. En väitä, että kaikki hankkeet olisivat epämääräisiä tai haitallisia, mutta näiden toimien arviointi on vähintäänkin vaikeaa. Sertifikaatteja ja plakaatteja on helppo myöntää, mutta harva sertifikaattien ostaja ymmärtää kovin syvällisesti taustalla vaikuttavia mekanismeja, kun niiden myyjätkään eivät ymmärrä. Rapakon takana sanotaankin osuvasti: ”talk is cheap”. Puhe on halpaa. Todelliset teot ovat sitten eri asia. Meille vastuullisuus ei ole tyhjänpäiväistä pöhinää, vaan ensisijaisesti vastuuta asiakkaan suuntaan. Asiakaslupauksemme on, että myymme vain sellaista tavaraa, jota itsekin voisimme hyvillä mielin ostaa. Pyrokratia Oy on perustettu vain ja ainoastaan hinta-laatusuhteeltaan loistavien tuotteiden jakelua varten ja meille vastuullisuus tarkoittaa tämän perusperiaatteen noudattamista. Siinä ohessa tapahtuu toki paljon muutakin, josta emme pidä niin kovaa meteliä. Emme esimerkiksi osta halvimpia mahdollisia tuotteita, joiden alkuperä ja raaka-aineet ovat epämääräisiä tai joista aiheutuu tarpeettomasti roskaa. Osakeyhtiölaki määrittelee osakeyhtiön perimmäiseksi tehtäväksi voiton tuottamisen osakkeenomistajille. Tämä sinänsä karulta kuulostava tehtävä on yrityksen toiminnan kannalta perusedellytys, eikä ilman sen onnistunutta toteuttamista yritys voi kauaa toimia. Mikään ei kuitenkaan määrittele yrityksen vastuuta asiakkaan onnistuneesta ostokokemuksesta, mutta meille tämä on koko toiminnan ytimessä. Se on meille vastuullisuutta. Lukiessani eri yritysten esittelyitä, arvoja ja vastuullisuushöpinöitä, en monestakaan löytänyt mainintaa asiakkaista. Tämä on erikoista, sillä ilman asiakkaita ei ole yritystä. Joskus on hyvä palata perusasioiden äärelle. Uskon, että asiakaskuntamme haluaa ensisijaisesti ostaa laadukkaita, näyttäviä ja tietenkin turvallisia ilotulitteita. Kaikki muu on toissijaista. Jos tuote ja palvelu ei ole kunnossa, on turha pöhistä päästöistä ja vastuullisuudesta. Ole sinäkin vastuullinen ilotulittaja ja muista suojalasit, huomioi turvaetäisyydet äläkä heitä kyteviä ilotuliteroskia suoraan roskikseen, vaan anna niiden jäähtyä. Kantakaamme myös vastuumme ilotulittajina siinä, että noudatamme sallittuja ammunta-aikoja, ettemme aiheuta turhaan vastustusta ilotulitteita kohtaan. Vastuullista vuodenvaihdetta toivottaen, Pääpyrokraatti Muovi on saatu vihdoin korvattua tässä entisaikojen suosikkituotteessa, joten ei enää muovipillien keräilyä. Älä anna ulkomuodon yllättää, sillä kun tämä harmittoman näköinen laatikko avaa urut niin jää Himars ym. edeltäjät nuolemaan näppejään. Eco Missiles Tuotenro: CLE4231 Pyromassa: 55g [F2] Putken halk: 8,5mm Laukauksia: 100 kpl Kesto: n.15s 6,5€ 1 Tämä Panda ei vie eläinpuistoasi konkurssiin, vaan yllättää positiivisesti! Tämän pörröisen kaverin mukana ei tule myöskään poliittista painolastia, vaan saat jatkossakin puhua pandojen kotimaasta ikävästi. Mini Panda yllättää ostajansa joka vuosi kovilla laakeillaan ja ihan kunnollisilla kuvioillakin. Keskiyön ukkonen uusiutui tälle vuodelle eikä ole enää valurunkoinen. CE ynnä muiden kryptisten merkintöjen perusteella padan pitäisi olla sama vanha tuttu, mutta ehkä hieman jäimme kaipaamaan potkua edellisvuosien tapaan. Tähän hintaan kuitenkin kelpo ostos edelleen. Dinosaurissa ruuti on kuivunut aina jurakaudelta asti ja sen kyllä huomaa. 15 kunnon laakia täynnä punaista, kultaa ja rätinää. Suomessa elää tiettävästi kaksi dinosaurusta. Toinen on tämä pata ja toinen on muuan poliitikko. Viuhkapata ja alle 15 euroa !? Mitä ihmettä. Tälle vuodelle uutuutena JoHo Pyrolla teetetty suuri lohi osoittautui koeammunnoissa lahnaksi ja päädyimme laskemaan hintaa hörhön aluille ystävällisemmäksi. Pata ampuu punaista, vihreää, sinistä ja keltaista peonyä tasaisen tappavasti lopettaen rätinäyhteislaukaukseen. Mini Panda Midnight Thunder Dinosaur Grand Slam Tuotenro: CLE4026-M Pyromassa: 97,6g [F2] Putken halk: 20mm Laukauksia: 16 kpl Kesto: n.25s Tuotenro: 4100 Pyromassa: 104g [F2] Putken halk: 20mm Laukauksia: 16 kpl Kesto: n.20s Tuotenro: RE4035-3 Pyromassa: 102g [F2] Putken halk: 20mm Laukauksia: 15 kpl Kesto: n.25s Tuotenro: 4110 Pyromassa: 200g [F2] Putken halk: 20mm Laukauksia: 20 kpl Kesto: n.30s 3 NÄMÄ 3 PATAA YHTEENSÄ: 7€ 8,5€ 2 3 4 5 12€ 7€ 20€!
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTY=